Lakshmi: rebels, onbevangen en vastberaden.

De jonge Lakshmi Swami Persaud is in elk opzicht opvallend. Allereerst door haar verschijning: kleurrijk, rebels en toch volledig trouw aan zichzelf. Wie verder gaat kijken stuit op een muzikale carrière waarin in een vroeg stadium al enorm veel bereikt is en nog veel meer bereikt zal gaan worden. Dan is er nog de muziek zelf, die onder de naam LAKSHMI grote lof ontvangt: een combinatie van analoge synthesizers en klassieke elementen als akoestische gitaren en strijkers. De duistere en vaak zwaarbeladen thema’s staan sterk in contrast met de immer opgewekte, humoristische en oprechte persoon die Lakshmi is. Ik spreek met haar onder andere over haar jeugd, het studeren aan de Herman Brood Academie, de muziek zelf en haar creativiteit. De locatie: het hoofdbureau van Twist Agency in Abcoude.

HEWA_201705240068_ CC Lakshmi

“Hoe ben je zo in aanraking gekomen met de muziek?”

“Mijn ouders zelf hebben altijd al muziek gedraaid en dan ook echt van alles. Van klassieke muziek tot aan de Beatles: geen enkel genre is overgeslagen. Op die manier heb ik onbewust heel veel muziek meegekregen. Ook voordat ik als muzikant aan de slag ben gegaan, heb ik mezelf met ballet heel erg gefocust op muziek. De combinatie van de klassieke muziek met ballet heeft mij altijd heel erg veel rust kunnen brengen. Voor het zingen zelf ben ik heel lang te verlegen geweest om het te doen, vandaar dat ik mij eerst heb gericht op het spelen van achtereenvolgens de piano en gitaar. Met de gitaar in mijn handen ben ik rond mijn twaalfde heel voorzichtig uit mijn schulp gekropen, en ben ik ook op de middelbare school begonnen met het deelnemen aan talentenavonden. Vanaf het moment dat ik daar op het podium ben gaan staan, wist ik het zeker: dit is het. Ik ben als puber zowel enorm rebels en verlegen geweest, maar met de muziek als therapeutische uitlaatklep heb ik mijzelf altijd kunnen uiten.”

“Zit de muzikaliteit dan ook in de familie?”

“Jazeker! Mijn vader speelt verschillende instrumenten: echt elk instrument wat hij aanraakt kan hij bespelen. Hij heeft vroeger altijd de droom gehad om muzikant te worden, maar heeft nooit de toestemming van zijn vader gehad om zich hiermee bezig te houden.  Hij heeft het dus in een later stadium opgepakt, puur omdat de liefde voor muziek altijd is gebleven. Daarnaast is mijn broer ook enorm muzikaal: hij speelt basgitaar. Mijn moeder is de enige bij ons thuis die zich niet met zang of instrumenten bezighoudt, maar is wel een echte liefhebber van muziek!”

“Hoe kijkt je vader dan nu naar jou, terwijl je op succesvolle wijze doet wat hij in zijn jonge jaren niet heeft mogen doen?”

“Mijn ouders zijn allebei heel trots en hebben me altijd support gegeven terwijl ik met muziek bezig ben geweest! Mijn vader in het bijzonder heeft mij de instrumenten gegeven waarmee ik aan de slag ben gegaan, en heeft altijd geroepen: ‘doe wat je moet doen en doe wat goed voelt’. Ik ben op school niet goed geweest met leren en ben ook in de puberteit best lastig geweest. In plaats van bijvoorbeeld de muziek te verbieden als straf, heeft mijn vader gezegd: ‘als school het niet is, probeer je dan op een andere manier te uiten.’ De vrijheid die ik dus in mijn puberteit heb gehad, heeft mij enorm geholpen met mijn ontwikkeling binnen de muziek.

HEWA_201705240047_ CC Lakshmi.jpg

“Ondanks dat school dus niet echt je ding was, heb je toch je HAVO afgerond. Daar is het niet bij gebleven: je bent zelfs gaan doorstuderen aan de Herman Brood Academie!”

“Dat komt met name door de hele sfeer die binnen de HBA hangt. De vibe is enorm informeel, onbevangen en minder schools als de andere vervolgstudies die ik bezocht heb. Het is ook de enige muziekschool waar ik auditie voor heb gedaan, en met het ontbreken van een plan b is het een gok geweest die enorm goed heeft uitgepakt!”

“Hoe hebben de drie jaar aan de HBA eruit gezien?”

“Naast de theorie over muziek, kenmerkt de HBA zich door een sterke focus op de praktijk. Je wordt met andere muzikanten bij elkaar gebracht, en moet dus wel samenwerken. Ook als er een mis-match is wordt er een zekere mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van je gevraagd, waardoor je leert om sterk in je schoenen te staan. Naast het proces van bandvorming en de focus op het schrijven van nummers, leer je er ook tijdens het studeren enorm veel mensen kennen waar je ook zeker na de opleiding enorm veel aan kunt hebben. De solide basis leer je op de HBA, de rest leer je echt tijdens het liveoptreden in de ‘echte’ wereld.”

“Dat laatste is op jou zeker van toepassing, aangezien jij in hetzelfde jaar van afstuderen ook in de finale hebt gestaan van de Grote Prijs van Nederland!”

“Dat is echt heel bizar geweest: ik had net mijn afstudeerproject LAKSHMI (met een bassist en een drummer) opgezet, en al vrij snel is duidelijk geworden dat ik ook na mijn afstuderen hiermee verder zou gaan. Om vlieguren te maken hebben we ons toen ingeschreven voor de Grote Prijs, terwijl we ook nog echt op visueel gebied zoekende waren naar de juiste vorm. De verbazing is onder ons enorm geweest dat we de finale hebben gehaald, en op de weg ernaar toe ook enkele rondes hebben gewonnen. Het is enorm tof omdat je al meteen de kans krijgt om in toffe en goedgevulde zalen te spelen. Het is echter niet meteen een garantie dat de mensen daarna voor je in de rij staan om je muziek te checken, dus de deelname aan de Popronde en mijn auditie van DBSS hebben de aandacht eigenlijk meteen verlengd. Daar sta je op het moment dat je middenin zo’n wedstrijd of een tour zit totaal niet bij stil, maar als je achteraf terug kijkt op alle toffe shows die je hebt mogen spelen komt er echt heel veel trots bij mij naar boven.”

“Hoe ziet bij jou het schrijf proces eruit?”

“Het voelt voor mijzelf echt als een natuurlijk proces: er komt iets op in mijn hoofd, dat schrijf ik vervolgens op en dat werk ik later uit tot een tekst. Het is ook een dynamisch proces. Soms is de tekst er eerst en daarna pas de melodie, maar soms ook andersom. Wanneer ik vastloop geef ik mijzelf een deadline, puur om mijzelf te trainen. Als het dan een nummer is wat ik nooit ga gebruiken maakt dat me niet zoveel uit, als ik maar voor mezelf het creatieve proces draaiende blijf houden is dat het grootste winstpunt. De basis wordt vaak gelegd op piano en gitaar. Het idee dat alles in de wereld zich lijkt af te spelen als in een film, dat je niet participeert maar analyseert, als het ware alsof je achter glas zit. Of alsof je in je eentje in een hele drukke, vreemde stad bent en kijkt naar iedereen, terwijl je zelf volledig anoniem bent. Dat gevoel heb ik proberen vast te leggen in de muziek en teksten.”

“Zijn er dan nog omstandigheden waaronder dit proces het best tot uiting komt?”

“Zelfs als ik mijzelf deadlines stel, moet er een heel onbevangen sfeer zijn. Voor het begin van een nummer ga ik alleen thuis aan de slag. Dit omdat je tekstueel met een nummer in de oriëntatie nog alle kanten op kan gaan, en wanneer er andere mensen in mijn omgeving zijn dit wellicht minder sterk aanwezig is. Dat betekent overigens niet dat ik nooit met anderen samen schrijf! Ik schrijf vaak samen met Rogier Wagenaar. We beginnen samen met iets en dat schrijf ik thuis af.

HEWA_201705240057_ CC Lakshmi

“Waar haal jij dan de inspiratie vandaan om teksten te schrijven?”

“Dat kan echt van alles zijn: van iets kleins dat toevallig plaatsvindt tot aan de sferen die bepaalde kunst oproept. Ook de teksten van iemand anders, waar ik dan een andere associatie mee krijg waardoor ik vervolgens zelf aan de slag ga, kunnen een bron van inspiratie zijn.”

“Hoe zou je jouw eigen muziek omschrijven?”

“Iemand noemde het laatst Pop Noir, en daar kan ik mezelf helemaal in vinden! Duistere popmuziek op een chique manier. De referentie in de term naar het Film Noir genre is voor mij extra geslaagd omdat ik zelf ook heel beeldend en visueel ben ingesteld.”

“Met het oog op je visuele instelling: is voor jou een nummer een geslaagd nummer als je er ook meteen een videoclip bij kunt bedenken?”

“Dat verschilt heel erg per nummer. Bij het ene nummer ontstaan de beelden makkelijker, zeker wanneer hetgeen wat ik schrijf heel letterlijk is. Het is voor mij wel belangrijk dat in de wisselwerking tussen beeld en geluid het nummer een bepaalde sfeer of toon geeft aan het beeld, en niet andersom.”

“Ik heb ook gelezen dat je een bijzondere manier hebt om deze bepaalde sferen en tonen te creëren: moodboards.”

“Klopt! De Moodboards die ik vroeger heb gemaakt, zijn echt op grote papieren vellen en dan volgeplakt met uitgeknipte beelden en quotes. Nu doe ik het in zowel in schriftjes als digitaal, wat veel sneller en makkelijker is. Het is ideaal om een individueel nummer of groter concept uit te leggen, zeker wanneer je met andere mensen aan het werk bent. Ze kunnen in een oogopslag zien welke kant het project opgaat, en ik hoef er in de communicatie niet een heel verhaal bij te houden. Dat werkt ook niet altijd, als mensen woorden of zinnen anders gaan opvatten als dat ze bedoeld zijn. De afbeeldingen behoeden mij er daarnaast voor om teveel kanten op te gaan binnen een nummer. Dat is een gevaar wat altijd op de loer ligt: teveel willen binnen een nummer.”

“Als je dan terugkijkt op je eerste twee EP’s, ‘Come Sin With Me’ en ‘Sinister’, en je debuutalbum: in hoeverre ben jij dan andere kanten opgegaan in je muziek?”

“Ik denk niet zozeer dat de muziek andere kanten op is gegaan, maar zowel instrumentaal als vocaal juist enorm gegroeid is. Qua sound heb ik tijdens de EP’s in dubio gezeten: wil ik een zangeres met een band zijn, of wil ik een zangeres met een producer zijn? Wat nu duidelijk is terug te horen, is dat de eerste EP heel duidelijk leunt op een producer, de tweede EP meer leunt op de aanwezigheid van een band en de debuutplaat een mix brengt van beiden.”

 

“Je geeft zelf in je biografie al aan dat je een lange zoektocht hebt gehad naar de juiste sound die past bij je stem. Hoe is deze zoektocht voor je geweest?”

“Vroeger heb ik mij qua zang enorm aangetrokken gevoeld tot de blues rock, hardrock en punk: ik heb zelfs in punkbandjes gespeeld! Het omslagpunt is echt het serieuzer bezig zijn met muziek geweest. Ik kan nog steeds met veel liefde naar deze genres luisteren, maar het zingen ervan zit er echt niet meer in. Qua sound ben ik heel lang zoekende geweest, aangezien ik niet de standaard band muziek wilde maken maar ook niet een standaard elektronische act wilde neerzetten. Met de twee EP’s is de vorming van de juiste sound hard gegaan, en deze is verder geperfectioneerd op de debuut LP.”

“Je werkt op je debuut LP samen met mensen als Rogier Wagenaar (Claudia de Breij, Alain Clark), Bart van Liemt (Bade, The Sheer), Will Knox (Dotan) en Thijs Lodewijk (Wende Snijders).  Hoe is het om op je debuut al met zulke mensen samen te werken?”

“Het is inderdaad heel bizar dat ik die kans heb gehad. Thijs ken ik al van mijn tijd aan de HBA, waarvan hij een van de oprichters is. We hebben ook al eerder samengewerkt, alleen dan voor losse nummers. Rogier daarentegen, omschreef de samenwerking tussen mij en Thijs als een ‘match made in heaven’, en heeft er vervolgens samen met mij, Thijs en ons management  alles aan gedaan om het team bij elkaar te houden. Door de drukke planning van zowel Thijs als Rogier, hebben we niet dagenlang achter elkaar ergens kunnen schrijven of opnemen. Alles is in losse dagen gegaan, en dat ging ook enorm goed doordat we op één lijn zaten. Dat neemt niet weg dat ik mij soms nog steeds verbaas over hoe alles gaat en waaraan ik dit alles verdiend heb.”

“Je hebt zelf tijdens dit interview al meerdere malen aangegeven verbaasd te zijn over hoe alles loopt. Dan komen als klap op de vuurpijl ook nog eens enorm veel lovende recensies binnen, waaronder van Eric Corton en Leo Blokhuis.”

“Ik hoopte heel erg dat dit album opgepikt zou worden, dat was een spannende periode. De release is namelijk samengevallen met een heleboel andere albums waar enorm naar uit werd gekeken, waardoor mensen je sneller over het hoofd zien. Dat het dan ook nog eens zo goed wordt ontvangen en zulke recensies krijgt is echt te gek! Ik heb Eric Corton ontmoet bij de Kinki Kappers in Amsterdam, en nadat hij een opmerking maakte over mijn Wu Tang Clan shirt zijn we aan de praat geraakt. Hij, maar ook Leo Blokhuis hebben daarna altijd contact gehouden, wat ik supertof vind want het zijn twee mensen die ik bewonder.”

“Wat opvalt aan de muziek is dat het zo in contrast staat met jezelf! Je bent als persoon heel vrolijk, vol met humor en enthousiast. Je muziek daarentegen is vaak heel duister, tragisch en ernstig van toon.”

“Het is niet zo dat al mijn nummers een duistere lading hebben hoor! Het schommelt in zijn totaliteit tussen dramatisch en euforisch in. Als je alleen maar de dramatische kant opgaat, neemt je toegankelijkheid richting het publiek af. Een project met alleen maar euforie zou ik zelf nooit naar kunnen luisteren, dus dat zou ik zelf ook nooit kunnen maken! In muziek (of het nou een op zichzelf staand nummer of een album is) verlang ik altijd naar een realiteit trigger, waardoor het nog meer tot de verbeelding kan spreken. Ik ben in mijn muziek nooit op zoek naar een comfortabel resultaat, dus het rebelse zal altijd aanwezig zijn.”

HEWA_201705240064_ CC Lakshmi

“Het rebelse is niet alleen aanwezig in je muziek, maar ook in je kledingstijl en uiterlijke verschijning. Hoe ben je hierop gekomen?”

“Mijn kapsel, zowel de kleuren als de manier van knippen, stammen echt nog uit mijn krakersperiode! Binnen deze beweging is het ‘in’ geweest, maar in het algemeen is het pas sinds een paar jaar geaccepteerd. Het is voor mezelf iets wat ik al sinds mijn veertiende heel tof vind, en qua stijl altijd heb doorgezet. De jasjes die ik draag worden gemaakt door KIKI Art. Ik heb Kiki eigenlijk ontmoet doordat ik per ongeluk een atelier van haar binnen ben gelopen. Haar stijl, ontwerpen en referenties (naar de oude films, maar ook naar de punk) hebben mij vanaf de eerste seconde aangesproken. Sindsdien kan ik elke keer langskomen met een jasje en een idee, en zodra zij ermee aan de slag gaat is het eindresultaat honderd keer beter!

“Je bent sinds kort getekend bij Downtown Music. Wat betekent deze deal precies?”

“Binnen de samenwerking zetten we een Publishing-fonds op onder de naam: LAKSHMI MUSIC PUBLISHING waarin al mijn nummers worden ondergebracht. Downtown gaat op zoek naar nieuwe co-writes en synch mogelijkheden, remixes en (inter)nationale artiesten/songwriter om mee samen te werken.”

“Je hebt dus nu aan qua aandacht, optredens en erkenning geen gebrek. Wat zijn je plannen?”

“Ik ga allereerst gewoon heel veel shows spelen, veel schrijven en zal ook op TV voorbij komen. Daarnaast ga ik eind volgend jaar de theaters in door heel Nederland met mijn eigen show. Ten slotte komen er ook flink wat festivals aan wil ik graag een tweede album schrijven.”

“Middels deze en andere interviews hoop ik dichter bij de oorsprong van creativiteit te komen. Lakshmi, wat is jouw definitie van creativiteit?

“Voor mij heeft creativiteit heel erg met vrijheid te maken. Aan de ene kant is dat dus jezelf vrij voelen om alles te kunnen doen en schrijven wat je voelt, wilt en denkt. Aan de andere kant zijn er landen waarbij de vrijheid in het creatief bezig zijn botst met de beperkingen van bijvoorbeeld een regering of de maatschappij zelf. Creativiteit staat voor mij dus sterk in verbinding met vrijheid, waarbij er een verschil is tussen vrijheid voelen en daadwerkelijk vrijheid hebben. Ik ben blij dat ik de totale vrijheid voel en ook krijg, zodat ik mezelf voor de volle honderd procent kan bezighouden met mijn creativiteit.”

HEWA_201705240054_ CC Lakshmi

Tekst: © Mike Warrink / Capturing Creativity

Fotografie: © Henk Warrink / NCO Photography

Met speciale dank aan: Casper Knipscheer & Twist Agency.

Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden door middel van druk, kopie, microfilm of welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

 

Geef een reactie

