Peter Meijn: One Artist Doing Lots of Styles

De Krommenieër Peter Meijn is een enorm veelzijdige creatieveling. Binnen het werkveld van de straat kunst heeft Meijn een breed scala aan stijlen, interesses en drijfveren. Wat begonnen is als een hobby, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een zichzelf aangeleerde vaardigheid. Deze vaardigheden geeft hij door aan anderen in LOADS (Lots of Artists Doing a Style), tevens de locatie van dit interview.

HEWA_201703100022_CC LOADS Peter Meijn

“Hoe ben je zo in aanraking gekomen met de graffiti?”

“ Dat is al begonnen als kleine jongen op school! De oudere jongens waren altijd bezig met spuitbussen, en het idee dat je met de verf uit deze spuitbussen iets kon maken heeft mij meteen enorm gefascineerd. Ook het rebelse, stiekem ’s nachts een tag plaatsen terwijl het eigenlijk niet mag, heeft mij altijd wel aangesproken. Ik heb me er sindsdien altijd mee beziggehouden en mezelf door ontwikkeld. Het kantel punt is gekomen in 1999: vanaf toen ben ik echt grote en kleurrijke woorden en tekens gaan maken. Vanaf dat moment wist ik het zeker: hiervan ga ik mijn werk maken. Een andere belangrijke stap, is het door ontwikkelen van mijn eigen stijl geweest. Zo ben ik vanaf 2002 poppetjes en cartoon figuren gaan maken, hetgeen wat door een groter publiek sneller te begrijpen valt dan de graffiti letters. Vanaf toen zijn ook echt de opdrachten gaan lopen.”

“Is deze ontwikkeling een natuurlijk verloop geweest?”

“ Voor mij persoonlijk voelt het wel zo. Net zoals bij mijn vorige baan (als elektricien) heb ik mij alle soorten vaardigheden eigen gemaakt, omdat ik naar verloop van tijd uitgekeken raak. Ik ben zelfstandig en creatief van aard, maar als je naar verloop van tijd de vaardigheden goed onder de knie hebt wil ik wat anders. Toen liep mijn hobby van graffiti spuiten uit de hand, omdat ik via mijn werk en mond op mond reclame steeds meer klussen kreeg, dat ik heb gekozen voor hetgeen waar ik altijd mijn zelfstandigheid en creativiteit in kwijt zou kunnen.”

“Hoe zou jij je stijl dan willen omschrijven?

“ Mijn handelsmerk is het experimenteren met stijlen, bezig gehouden. Zo heb ik mij achtereenvolgens bezig gehouden met graffiti, cartoons, realisme en hyperrealisme. Wat mijn stijl kenmerkt, is het combineren van verschillende elementen uit verschillende stijlen. Zo heb ik in een periode bijvoorbeeld cartoons gemaakt, maar dan met realistische elementen. De variatie maakt de mogelijkheden die ik heb onbeperkt, zorgt ervoor dat ik niet op een specifieke stijl uitgekeken raak en houdt mij scherp.”

“Je gaat als autodidact kunstenaar te werk. Zijn er dan nog bepaalde zaken die je inspireren?”

“Voor mij is het vooral doen en heel goed kijken. Ik gebruik eigenlijk alles wat ik kan gebruiken en nodig heb om de kunst te maken die ik wil maken. The Sky is the limit.”

HEWA_201703100001_CC LOADS Peter Meijn

“ Je ontwikkelt niet alleen jezelf, maar helpt ook anderen om middels cursussen en workshops zichzelf te ontwikkelen. Hoe zou je jezelf omschrijven als docent?”

“Het belangrijkste in lesgeven is humor. Zonde humor is leren snel saai, en met humor kun je spelenderwijs een boodschap overbrengen. Daarnaast gaat het in mijn manier van lesgeven vooral om doen. Alleen door dingen heel vaak te doen leer je ze echt onder de knie te krijgen. Dat zit hem alleen al in het gebruik van de spuitbus: als ik jou nu vraag om een rechte lijn te maken, is deze veel minder strak en evenredig als de mijne. Je kan als docent op mijn gebied wel tips en tools geven, maar als je deze nooit probeert heb je er niets aan.”

“Jij geeft je workshops in de LOADS (Lots Of Artist Doing a Style), de locatie waar wij nu ook zitten. Hoe ben je op het idee gekomen voor de oprichting van LOADS?”

“Voordat deze locatie is aangewezen, waren er weinig plaatsen waar wij als kunstenaars gedoogd te werk konden gaan. Daar is verandering in gekomen toen ik in gesprek ben geraakt met de Vrienden van het Rosariopark. Tijdens dit gesprek heb ik het gebrek aan ruimte benoemd, en gevraagd of er geen plek was waar wij als graffiti artiesten ongestoord en vrij ons gang kunnen gaan. Een half jaar later hebben we ineens tot mijn eigen verbazing deze ruimte van 4000 vierkante meter tot onze beschikking gekregen. We zijn meteen aan de slag gegaan en inmiddels is deze plek uitgegroeid tot een internationale broedplaats van kunstenaars en een enorm graffiti netwerk..”

“De werken an sich zijn beschermd: zonder mensen ervoor mogen ze niet gefotografeerd worden. Hoe moeilijk is het om deze werken beschermd te houden?”

“Dat is niet heel moeilijk hoor! Voorafgaand worden hier duidelijke afspraken met fotografen gemaakt over wat wel en niet kan. In ruil voor een fotoshoot vragen wij geen huur maar een donatie, zodat wij het pand kunnen blijven onderhouden en kunstenaars kunnen blijven faciliteren.”

“De muren hier zijn qua omvang en hoogte enorm. Waar let jij op bij het zoeken van een muur als je in de open lucht te werk gaat?

“Dan kijk ik toch ook wel naar de afmetingen, de vlakte van de muur en de locatie. Het is prachtig om op een locatie te schilderen waarbij veel mensen je werk kunnen zien. Maar dit is niet altijd het mooiste: het creëren van verborgen schatten is ook te gek. Dat je ergens fietst of loopt en ineens geconfronteerd wordt met een prachtige schildering, maakt de ervaring bijzonder.”

HEWA_201703100006_CC LOADS Peter Meijn

“ Street Art heeft is in de laatste jaren steeds populairder geworden bij het grote publiek. Hoe komt dit volgens jou?”

“ Dit komt grotendeels door de media. Allereerst is er de verspreiding via het internet, Facebook en Instagram wat ervoor zorgt dat je weet waar in de wereld welke kunstenaar wat aan het maken is. Daarnaast is er de commercie: van commercials tot kledingmerken, de grote bedrijven en merken gebruiken het steeds meer als tool.”

“Zal de graffiti deze vertaalslag ook ooit kunnen gaan maken ?”

“Nee, absoluut niet. Graffiti is gemaakt voor graffiti kunstenaars door graffiti kunstenaars. Die zitten er helemaal niet op te wachten dat hun werk op een shirtje wordt gedrukt en wordt verkocht. Ze willen gewoon doen wat ze zelf tof vinden, en wat een ander ervan vindt doet ze niet zoveel. Voor mij geldt: ik wil doen wat ik leuk vind, op mijn manier wanneer ik het wil. Geld is niet per definitie de belangrijkste drijfveer: het gaat erom dat je als kunstenaar gelukkig wordt van wat je creëert. Daar kan geen geldbedrag tegenop.”

“Middel deze en andere interviews, probeer ik dichter bij de oorsprong van creativiteit te komen. Peter, wat is jouw definitie van creativiteit?”

“Creativiteit is voor mij de ultieme vrijheid van het creëren. Ongeacht het beroep of medium, als je jezelf in elke staat of emotie kan uiten is dit de ultieme vorm van creativiteit.”

HEWA_201703100028_CC LOADS Peter Meijn

Tekst: © Mike Warrink / Capturing Creativity

Fotografie: © Henk Warrink / NCO Photography

Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden door middel van druk, kopie, microfilm of welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

Geef een reactie

