Demi de Ridder: meer dan het meisje met de gitaar.

Ik heb kennis gemaakt met Demi de Ridder, tijdens de Popronde in Hoorn. Als Demi Knight krijgt ze in 2015 landelijke bekendheid door haar deelname aan ‘De Beste Singer/Songwriter van Nederland’. Ze valt direct op door haar countrysound en volwassen stem. Na haar deelname, een eerste solo-EP en een najaarstour met Popronde, vormt ze in 2016 haar band. Nadat ik haar een rondleiding heb gegeven in het Rijksmuseum, spreek ik met haar over van alles en nog wat. Locatie: het restaurant van het Stedelijk Museum.

HEWA_201612090159 _ Demi

“Hoe ben jij in aanraking gekomen met muziek?”

“Dat komt eigenlijk grotendeels door mijn vader! De zolderverdieping bij ons thuis is opgedeeld in twee helften: de ene helft is mijn slaapkamer, terwijl op de andere helft de platencollectie van mijn vader staat. Niet alleen heb ik daar als kind zijnde de cd’s bestudeerd, maar ook het oude gitaartje dat er stond. Deze heb ik uiteindelijk overgenomen en zo ben ik uiteindelijk gitaar gaan spelen. Zingen deed ik al veel langer! Na vele uren oefenen op de slaapkamer, ben ik uiteindelijk op de middelbare school tijdens ‘open podium’ momenten mijn eerste optredens gaan geven.”

“Is country vanaf het begin af aan het genre geweest waar de focus op gelegen heeft?”

“Ja, al moet ik daarbij aanvullen dat ik thuis ook veel soul en blues hoorde. Country heeft voor mij echt de definitieve doorslag gegeven toen ik me er voor mijn profielwerkstuk in heb verdiept. Op dat moment ben ik uitgekomen op artiesten als Loretta Lynn en Emmyou Harris. Dit zijn nog steeds grote inspiratiebronnen voor mij.”

“Desondanks heb je geen muziekopleiding als vervolgstudie gedaan. Is dit een bewuste keuze geweest?”

“Eigenlijk wel! Ik ben in mijn examenjaar HAVO wel gaan kijken bij verschillende opleidingen, maar ik zag mijzelf daar gewoon niet zitten. Op dat moment hield ik mij ook nog niet zo intensief bezig met muziek als dat ik nu doe. Vandaar dat mijn keuze destijds op de PABO is gevallen, hoewel ik me ook tijdens deze periode bezig ben gaan houden met muziek.”

“Deze bezigheid is bij het grote publiek terecht gekomen door je deelname aan (De Beste Singer-Songwriter (DBSSW). Vanwaar de keuze om hieraan mee te doen?”

“Mijn keuze is gevallen op DBSSW omdat ik het format gewoon heel erg interessant vond. Ik vind het namelijk belangrijk om mijn eigen verhalen te kunnen vertellen middels muziek, in plaats van dat van anderen. Nadat ik mijn propedeuse had behaald op de PABO, gaf ik me op. Dat ik daarbij niet gewonnen heb of in de finale heb gestaan doet absoluut geen afbreuk aan mijn ervaringen. De vrijheid tijdens de opnames, de groep waarmee ik heb mogen optrekken en alles wat op mijn pad is gekomen, is echt fantastisch geweest. Als ik er nu zo aan terugdenk, kijk ik er met een enorme glimlach op terug.

HEWA_201612090120 _ Demi

“Wat zijn dan de belangrijkste lessen geweest die je tijdens deze periode hebt geleerd?”

“Mijn deelname is echt de eerste gooi naar het grote publiek geweest, maar ook mijn eerste gooi naar de muziekindustrie. Ik ben wegwijzer geworden op het zakelijke aspect van muziek. Daarnaast heb ik ook leren omgaan met teleurstellingen, en leren doorzetten. Als je op tv komt vindt iedereen wat van je, wat zowel positief als negatief kan uitpakken. Ik heb hiermee om leren gaan, en het heeft tegelijkertijd ook een enorme boost aan mijn zelfvertrouwen gegeven. Zo ver komen in een competitie en zoveel andere acts achter me laten, is toch wel een teken geweest dat het genre en mijn muziek weggelegd is voor een groter publiek.”

“Wat je nu merkt is een herleving in de Country, waarbij ook hedendaagse artiesten teruggaan naar het verleden.”

“Dat vind ik echt super fijn, simpelweg omdat er weer durf is. Durf onder nieuwe muzikanten om zich bezig te houden met bijvoorbeeld Country en Americana. Ook is er durf onder de jonge muziek-luisteraars, die verder kijken dan Dance of Popmuziek. Dat vind ik heel erg tof om te merken.”

“Je hebt na je deelname niet stilgezeten. Zo heb je vlak erna je debuut EP ‘Songs About Unfaithful Men’ uitgebracht. Hoe ben je op het idee gekomen van deze EP?”

” Het idee voor het opnemen van een EP is eigenlijk ontstaan tijdens DBSSW. Of ik nou wel of niet zou doorgaan, ik wilde heel graag vlak na het programma het publiek iets kunnen bieden. De titel had ik eigenlijk al heel lang in mijn hoofd, eerder dan de nummers zelf. In de eerste drie nummers die ik geselecteerd heb is het thema de liefde, en dan in het specifiek een relatie die op de klippen is gelopen. Alleen al de titel, die ik eerder als gimmick heb gebruikt, heeft veel reacties op geroepen. Het feit dat ik alles in eigen beheer heb gedaan en dat zonder ervaring voor elkaar heb gekregen, geeft me een gevoel van trots.”

“Je hebt de nummers van je EP ook meteen erg vaak kunnen spelen tijdens je deelname aan de Popronde: 20 shows in 3 maanden tijd!”

“Deelname aan de Popronde is echt fantastisch geweest! Je komt op plekken waar je normaal gesproken nooit komt en speelt op plekken waar normaal geen muziek wordt gespeeld. Daarnaast groeit de bekendheid van de Popronde enorm, ook onder jongeren. Ik durf wel te stellen dat het concept Popronde een heel grote bijdrage levert aan de Nederlandse muziekscene, omdat het je de kans geeft om op zo een korte tijd zoveel te spelen.”

“Als we dan het rijtje zo af gaan, zou het meest logische vervolg een album uitbrengen zijn. Je hebt er echter voor gekozen om eerst te gaan studeren in Boedapest. Vanwaar deze keuze?”

“Ik heb hiervoor gekozen, aangezien ik in het derde jaar van de PABO een half jaar vrije keuze heb. Ondanks dat het idee voor Boedapest er al heel lang was, is het toch een lastige keuze geweest. De uiteindelijke doorslag is geweest dat Als ik niet zou zijn geweest, ik hier voor de rest mijn leven spijt van zou hebben gehad. Ik heb er een half jaar lang de Hongaarse PABO gevolgd, en zoveel meer kunnen doen dan alleen studeren!”

HEWA_201612090110 _ Demi

“Zoals?”

“Ik heb allereerst met studiegenoten een roadtrip gemaakt door Slovenië, Roemenië en Bosnië. Daarnaast heb ik ook geleerd om zelfstandig te zijn, wat wel moet als je een lange tijd van huis bent. Het reizen, het studeren en het zelfstandiger worden: het semester is echt een periode vol met inspiratie geweest.”

“Dan kom je na zo een periode weer terug in Nederland. Hoe heb je jezelf weer herpakt als het gaat om muziek?”

“Ik heb eigenlijk voor mijn reis naar het buitenland ingeschat: ik kom straks terug met enorm veel inspiratie voor liedjes, dus ik kan gelijk aan de slag voor mijn album! Die voorspelling is ook juist gebleken, en zo ben ik eigenlijk meteen weer met mijn band aan het werk gegaan. We zijn na de zomer als een gek gaan repeteren, om vervolgens in oktober de studio in te duiken.”

HEWA_201612090129 _ Demi

“Hoe is het proces verlopen?”

“Het opname proces is heel erg intens en heftig geweest. De plaat is opgenomen in Kytopia (het oude Tivoli), dus we stonden letterlijk midden in de zaal op te nemen. Dat is heel overweldigend, zeker als je nagaat dat mijn eerste EP in een kleine studio aan huis is opgenomen! Daarnaast is het voor het eerst geweest dat ik met een volledige band stond op te nemen. Als ik erop terug kijk zijn alle denkprikkels, in combinatie met het feit dat ik dit echt graag wilde, de redenen geweest dat het zo’n emotioneel proces is geworden.”

“Hoe is het daarbinnen in Kytopia?”

“Heel bizar: je neemt er niet zomaar iets op, je woont er gedurende het proces. Eigenlijk is een heleboel intact gebleven, alleen zijn nu in de grote zaal banken en opname apparatuur geplaatst. Het is een creatieve broedplaats, waar overal studio’s verstopt zitten in het enorme pand. Terwijl je aan het opnemen bent komen overal muzikanten vandaan die tegelijk bezig zijn. Het is een heel bijzonder gebouw.”

“Wat kun je al vertellen over het album?”

“Het album beschrijft eigenlijk mijn weg naar volwassen worden. De nummers zijn geschreven tijdens deelname aan DBSSW, de Popronde, Boedapest en zelfs de periode erna! De onderwerpen gaan over van alles en nog wat, wat mijn plaat zo enorm divers maakt. Ook ben ik heel erg blij dat ik samen met mijn band (bassist Bram Schrijver, drummer Martijn Soeterbroek, gitarist Filip Schrijver en pianist Jasper Schalks) kan laten zien dat ik meer dan het ‘meisje met die gitaar’. Het belooft veel goeds!”

“Je liedjes zijn dus geschreven in een lange periode. Hoe ontstaan de nummers bij jou?”

“Dat is heel erg verschillend! De nummers van DBSSW zijn eigenlijk doelgericht en met een bepaalde tijdsdruk geschreven, iets waarvan ik niet wist dat ik dit kon. Voor de rest komen nummers of ideeën voor nummers echt in vlagen. Soms ineens drie nummers op een dag, dan weer weken niets. Inspiratie kan uit alles komen: eigen verhalen, verhalen van anderen, ideeën, dromen, het nieuws. Het mooie aan muziek vind ik dat je middels je stem kunt laten horen wat je denkt, weet en voelt. Daar zal ik mijn muziek steeds meer voor gaan gebruiken!”

“Middels dit interview probeer ik dichter bij de oorsprong van creativiteit te komen. Demi: wat is jouw definitie van creativiteit?”

“Het eerste wat in me opkomt, is dat creativiteit iets is dat uit jezelf moet komen. Creativiteit heeft ook te maken met eerlijkheid: het is een uiting die in je zit en niet loskomt met tegenzin. Voor mij is creativiteit de ultieme vrijheid om te uiten, doen en proberen wat ik zelf wil.”

HEWA_201612090141 _ Demi

Tekst: © Capturing Creativity

Fotografie: © Henk Warrink / NCO Photography

Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden door middel van druk, kopie, microfilm of welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s