Amanda Smits: onbegrensd en onbevangen

Tijdens evenementen iedereen op enthousiaste wijze kunnen aansturen, is een talent dat niet voor iedereen is weggelegd. Het is echter een van de vele talenten die Amanda Smits absoluut bezit. Tijdens het gesprek wat ik met haar heb in het Rijksrestaurant, blijkt deze dame nog veel meer in haar mars te hebben.  

hewa_201611130111-_amanda-smits-rijksmuseum
“Hoe ben jij zo in aanraking gekomen met de kunsten?”

“Als we het echt hebben over de beeldende kunst, dan is dit pas tijdens mijn universitaire periode geweest. Creativiteit in de algemene zin daarentegen, is al begonnen op mijn negende. Op de basisschool heb ik namelijk mijn eigen goochelshow gehad, waarbij al naar voren is gekomen dat ik presenteren en acteren heel erg leuk vond. Dit heeft zich voortgezet tijdens de middelbare school, waarbij ik aan slag ben gegaan bij de regionale omroep.  Daarnaast ben ik tijdens deze periode veel gaan acteren en presenteren en heb dus eigenlijk de creativiteit enorm omarmd in mijn leven. Ik ben als kind zijnde altijd al bezig geweest met ‘iets’. Het is voor mijn gevoel echt de meer serieuzere kant opgegaan, toen ik op mijn 18e ben gecast voor de horrorfilm ‘Horizonica’. Deze is op het Nederlands Filmfestival terecht gekomen, en ineens zie je dan jezelf op een enorm scherm. Dit is de drive geweest om auditie te gaan doen voor de theaterschool, waarbij ik helaas in de laatste ronde ben afgevallen. Omdat ik toch bezig wilde zijn met kunst en media heb ik uiteindelijk gekozen voor de opleiding ‘film, theater en televisiewetenschappen’.”

“Deze opleiding, aan de Universiteit van Utrecht, heb je succesvol afgerond. Je hebt het studeren vervolgd met een Master of Arts, Kunstbeleid en Management. Vanwaar deze keuze?”

“Ik heb mijn bachelor opleiding als heel tof ervaren, omdat ik de psychologie achter de media en de manier waarop zij communiceren heb geleerd. Ik miste eigenlijk de antwoorden op vragen als ‘wat kan ik ermee?’ en ‘wat levert het mij op?’. Om dit helder te krijgen, ben ik mij gaan verdiepen in de bedrijfskunde die specifiek gericht is op de kunst.”

“Na het succesvol afronden van je Master, ben je allesbehalve stil gaan zitten. Na een stage bij het Ministerie van OCW en Stichting Jongeren-TV de Kempen, ben je aan de slag gegaan bij het Rijksmuseum. Hoe ben je zo terecht gekomen bij het Rijksmuseum?

“Na het afronden van mijn master heb ik nog twee jaar theaterschool gedaan, simpelweg omdat ik het gewoon niet los kon laten. Na die twee jaar, heb ik ervoor gekozen om zowel te blijven acteren en presenteren, als te gaan gaan werken in de kunstsector. Toen ik vervolgens een vacature voor een deeltijd-baan op de afdeling ‘Publiek en Educatie’ voorbij zag komen, heb ik geen moment getwijfeld.”

“Wat zijn precies je taken geweest op deze afdeling?”

“In het begin zijn dit met name ondersteunende (administratie) taken geweest, Uiteindelijk heb ik de kans gekregen om educatieve filmproducties te produceren. Deze mogelijkheid heb ik met beide handen aangegrepen. Zo heb ik de enkele korte educatieve video’s geproduceerd, maar ook  de videoproductie gedaan voor het lange project ‘jij en de Gouden Eeuw’. ”

“Wat houdt dit project precies in?”

“Bij ‘Jij en de Gouden Eeuw’ kruipen leerlingen van groep 6,7 en 8 in de huid van iemand uit de Gouden Eeuw. In een 17de-eeuws theater in de Teekenschool spelen de leerlingen met professionele acteurs verhalen over hun eigen personages. Ze ontmoeten Rembrandt, vluchten mee in de boekenkist van Hugo de Groot en ervaren de kou in het Behouden Huys op Nova Zembla. Zo krijgen de objecten in het museum betekenis.”

hewa_201611130116-_amanda-smits-rijksmuseum
“Hoe moeilijk is het om kinderen te enthousiasmeren voor een museum(bezoek)?”

“De afdeling Publiek & Educatie denkt altijd goed na over het aanspreken van verschillende doelgroepen. Zo ook kinderen. Ik denk dat het goed is om te focussen op interactiviteit en het combineren van kunstvormen. Gebruik bijvoorbeeld theater om kinderen te betrekken bij de inhoud van de kunst in het museum. Aan de andere kant: zodra kinderen de puberteit ingaan, lijkt het moeilijker om ze een focus op kunst te geven. Wat wel helpt is dat fotografie enorm populair is onder jongeren, en zo kijken we per doelgroep hoe we middels de verschillende media van nu de kunsten van vroeger naar ze toe kunnen halen. Wederom haal je dus een andere kunstvorm erbij om een link te kunnen leggen met de inhoud van de kunst van het museum.”

“Er vindt niet alleen educatie plaats voor kinderen: ook de volwassenen komen uitgebreid aan bod.”

“Klopt, er zijn erg veel cursussen en workshops in de Teekenschool. Sinds 2013 heeft de Teekenschool zijn oorspronkelijke functie  terug als educatief centrum van het Rijksmuseum. Hier kan jong maar ook oud terecht voor creatieve workshops en cursussen op het gebied van kunst en geschiedenis. Naast het theater, vind je er het Medialab en een  atelier.”

“Het is voor jou binnen het Rijksmuseum niet bij Educatie gebleven: je bent doorgestroomd naar de afdeling Evenementen.”

“Tijdens mijn werkzaamheden, zowel bij het Rijksmuseum als bij het acteren, ben ik gaan nadenken hoe ik het beste kan door ontwikkelen. Ik ben daarbij tot de conclusie gekomen dat als ik mezelf volledig focus op een specifiek onderdeel, de kans op groei en ontplooiing bij mij het grootst is.  Ik heb dus de beslissing genomen om volledig bezig te gaan voor het Rijksmuseum, waarin ik ben gaan groeien. Met een grotere ontwikkeling komen voor mijn gevoel meer verantwoordelijkheden, die ik heb gevonden in mijn opdracht als Projectmanager van de Museumnacht. Hierbij ben je de overkoepelende factor bij evenementen, en ben je er verantwoordelijk voor dat iedereen zijn of haar taken goed kan volbrengen.”

“De evenementen zijn vaak drukbezocht, groots en bijzonder hectisch. Welke eigenschappen moet een event manager volgens jou hebben om alles in goede banen te leiden?”

“Ik denk dat het heel belangrijk is om goede structuren te kunnen zien en creëren: deze moet je rustig en helder neer kunnen zetten, zodat ze ook voor de anderen zichtbaar en begrijpelijk zijn. Als kernbegrippen zou ik dus zeggen: rust, structuur en communicatie.”

hewa_201611130108-_amanda-smits-rijksmuseum

“Welke projecten zijn jou dan het meest bijgebleven?”

“Dat is toch wel de Museumnacht geweest. Samen met een jong team, hebben we dit evenement tot een succes gebracht. Van een psychedelische rockband, tot aan op stelten lopende muggen, tot aan een brassband: het hielp allemaal om verbinding te maken met een nieuwe doelgroep. Tijdens de museumnacht helpt muziek om een nieuwe groep aan te spreken, en dat is heel erg mooi en motiverend om te ervaren.”

“Als we het dan toch over muziek hebben: jij hebt de overstap van het Rijksmuseum naar 538Groep gemaakt!”

“Klopt! Ik word daar project manager van verschillende evenementen, waarbij ik een jonge en dynamische groep creatieve mensen bij elkaar breng. Deze groep ga ik de bouwstenen geven om mee aan de slag te kunnen.”

“Vanwaar de keuze voor 538Groep?”

“De breedte van 538Groep spreekt mij enorm aan: het is meer dan alleen radio. Het is een crossmediaal bedrijf, met een omvangrijk en divers online platform. Video’s, interviews, behind the scenes: alles is er terug te vinden. Daarnaast hebben ze ook nog eens enorme evenementen, zoals bijvoorbeeld Koningsdag en Jingle Balls. Tenslotte zijn de 538Groep en de SkyradioGroep in oktober samengegaan in een radiobedrijf. Ik denk dat dit een grote speler wordt op het gebied van muziek en entertainment in Nederland.”

“Tussen je baan bij het Rijksmuseum enerzijds en je nieuwe baan bij 538Groep anderzijds, heb je ook nog meegedaan aan het 48 Hours Filmproject. Wat kun je hierover vertellen?”

“Ik doe eigenlijk al jaren mee aan het 48 Hours project, ook als actrice. Dit jaar ben ik opnameleider geweest. Het is een bijzonder project, aangezien je elk jaar op vrijdag om 7 uur ’s avonds een voorwerp, genre, zin, personage en beroep krijgt toegewezen. Daarna pas volgen de processen van brainstormen en scenario schrijven. Vervolgens gebruik je de zaterdag voor het filmen en de zondag voor het monteren. Diezelfde zondag lever je om 7 uur ‘s avonds je eindproduct in.”

“Heeft het maken van een film binnen 48 uur zowel voor als nadelen?”

“Een nadeel aan de ene kant is de tijdsdruk, aangezien creatieve mensen vaak tijd nodig hebben om zichzelf optimaal te kunnen ontplooien. Aan de andere kant zorgt de tijdsdruk ervoor dat je heel erg scherp en bewust keuzes gaat maken.”

hewa_201611130101-_amanda-smits-rijksmuseum
“Dat de keuzes die jullie hebben gemaakt goed hebben uitgepakt, blijkt wel uit de prijzenregen die jullie project heeft ontvangen: beste film, beste regie, beste kind-acteur en de publieksprijs. Hebben jullie dit succes ooit aan zien komen?”

“We hebben wel een klein beetje hoop gehad, maar nooit verwacht dat het zo uit zou gaan pakken! Net zoals vorig jaar hebben we de film geproduceerd onder leiding van Blik Filmcommunicatie. Ik had een goed gevoel hierover omdat zij mooie dingen maken. Maar dan moet je het nog wel waarmaken!”

“Als je zo terugkijkt op alle werkzaamheden die je hebt verricht, zou je dan kunnen stellen dat je altijd op zoek bent naar een trigger om jezelf te ontwikkelen?”

“Ik denk het wel. Ik ben altijd nieuwsgierig, leergierig en naar de toekomst kijkende geweest. Al mijn talenten ten volste benutten zou je denk ik kunnen bestempelen als mijn oerdrift.”

“Middels deze, en andere interviews, probeer ik tot de oorsprong van creativiteit te komen. Amanda: wat is jouw definitie van creativiteit?”

“Creativiteit heeft voor mij te maken met originaliteit, emotie, grenzeloosheid en vrij denken. Bovendien moet je niet bang zijn voor kritiek: creativiteit is iets bedenken wat andere mensen meestal niet kunnen bedenken. Het combineren van bestaande elementen, waaraan nog niemand heeft gedacht, kan ook een vorm van creativiteit zijn. Hierdoor val je misschien sneller op, waardoor mensen ook weer een mening klaar hebben. Wellicht kan het mijn missie zijn om deze creatieve mensen te helpen”

hewa_201611130096-_amanda-smits-rijksmuseum

Tekst: © Mike Warrink / Capturing Creativity

Fotografie: © Henk Warrink / NCO Photography

Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden door middel van druk, kopie, microfilm of welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

 

Geef een reactie

