Judith de Leeuw: Kunst met een hoofdletter K.

De Berenkuil, Eindhoven: op deze vrijplaats voor Street Artists, maak ik kennis met Judith de Leeuw. Onder de naam JDL Street Art maakt deze jonge en intelligente dame prachtige zwart-wit portretten. Als een van de weinige vrouwen op deze plek, onderscheidt Judith zich ook nog eens als artiest: de keuze voor het sobere maar krachtige zwart-wit, brengt een enorme rust tussen alle kleurrijke schilderingen. Al vrij snel wordt duidelijk dat deze jongedame enorm veel te vertellen heeft, en we besluiten af te spreken in Amsterdam.

hewa_201607030072_judith

“Hoe ben jij zo in aanraking gekomen met Street Art?”

“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in tekenen en schilderen: ik schilderde al vanaf mijn vierde. Het voelt fantastisch om ergens jouw werk openbaar achter te laten. Vanaf het aanschaffen van de eerste spuitbussen en het plaatsen van mijn eerste werk, heeft het altijd een goed gevoel gehad. In de loop der jaren ben ik qua stijl een stuk volwassener geworden. Hetgeen wat ik altijd al graag schilder, het portret, komt daarbij nu tot uiting in mijn Street Art.”

“Je hebt de opleiding Art & Design succesvol afgerond. Hoe ziet deze opleiding eruit?”

“Deze opleiding is gericht op mediavorming, en helpt je op weg als zelfstandig ondernemer. Hierbij zitten dus verschillende creatievelingen ik een klas: grafisch vormgevers, designers, mode ontwerpers en ga zo maar door. Art & Design geeft het basispakket voor kunstenaars en creatieve ondernemers, waarin ze dus klaar worden gestoomd om na het afstuderen hun eigen bedrijf op te starten. De opleiding is voor mij geweest zoals een opleiding zou moeten zijn: niet denken in het belang van de studie zelf, maar in het belang van de student. Ik heb zelf erg veel aan de basis gehad en aan de creatieve vrijheid voor de uitwerking ervan.”

“Op wat voor manier heb je inspiratie gehaald uit de andere disciplines waarmee je in aanraking bent gekomen tijdens je opleiding?”

“Ik ben er tijdens de opleiding achter gekomen dat ik fotografie heel interessant vind! Bij aanvang van mijn studie heb ik gezegd: ik wil altijd bleven tekenen. Na uitstapjes bij het tatoeëren, wat financieel meer zekerheid geeft maar niet helemaal mijn ding is gebleken, heb ik mijzelf herpakt. Het herpakken ging middels de Street Art.

hewa_201606050134_eindhoven-arena

“Hoe zou je jezelf als artiest omschrijven?”

“Ik probeer als artiest zijnde met een modern medium klassieke dingen neer te zetten. Dit omdat ik vind dat het ambacht en de betekenis van een werk in perfecte balans moet zijn. Iets wat alleen mooi is, maar verder geen betekenis heeft, is wat mij betreft leeg en geen kunst. Wat ik dus eigenlijk doe is in een moderne beweging klassieke elementen uit de kunst terug laten komen en plaats deze op guerrilla-wijze in het openbaar. Mijn kunst is namelijk voor iedereen.”

“Zie je hetgeen wat je maakt als kunst of als een guerrilla uiting?”

“Mijn werk zie ik absoluut als kunst. Of ik nou wel of geen toestemming heb om het op de muur te plaatsen: de overgrote meerderheid die ik spreek over Street Art zijn blij dat ze het terug kunnen vinden in hun omgeving. Met graffiti hebben mensen meer moeite, maar als je jezelf hier goed in verdiept en het leert begrijpen kan graffiti ook zijn kwaliteiten hebben.”

“Het werk waarvan ik je ken, zijn de zwart-wit portretten. Vanwaar de keuze voor deze kleuren?”

“Dit heeft meerdere redenen! Allereerst is het een fase: kunst is een reflectie van jezelf. Ik draag nagenoeg alleen maar zwart, en middels de kunst kan ik vertellen hoe ik mezelf voel. Daarnaast vind ik zwart-wit veel beter werken in portretten, omdat het (overdadig) gebruik van kleur enorm af kan leiden aan de essentie van het werk. Ik probeer in mijn portretten ook terug te gaan naar het klassieke, omdat ik vind dat we de kennis die in het verleden is opgedaan, niet mogen vergeten. Wat je nu ziet is dat veel mensen moeite hebben om met vernieuwing en eigenheid te komen, omdat alle voorkennis vergeten wordt of onbekend is. De algemene voorkennis is echter van enorm belang, of het nu fotografie, schilderkunst of Street Art is wat je maakt.”

“De portretten waarbij ik je heb leren kennen, zijn van overleden muzikanten. Wat is hiervoor je motivatie?”

“Het fascineert me dat veel van dit soort muzikanten aan de ene kant mislukt waren , maar aan de andere kant een heldenrol hebben. Dit dramatische en tragische aspect van mensen die letterlijk lijden tijdens het maken van kunst, fascineert me enorm. Zeker om dit, en hun ware aard terug te brengen in de vorm van Street Art.”hewa_201607030080_judith

“Hoe bepaal je de locaties voor deze en andere werken?”

“Dit verschilt echt per werk. Soms wordt ik gevraagd, soms zie ik zelf een toffe locatie. De overheersende regel is: waar ik ben, daar is mijn kunst.”

“Met alle tentoonstellingen en media aandacht, lijkt Street Art populairder dan ooit. Merk jij hier zelf het een en ander van?”

“Jazeker! Aan de ene kant ben ik er heel erg blij mee, aangezien acceptatie kan leiden tot meer mogelijkheden (zowel artistiek als commercieel). Aan de andere kant is het natuurlijk heel vreemd dat werken van bijvoorbeeld Banksy, welke normaal gesproken gratis en openlijk te bewonderen zijn, nu in tentoonstellingsruimtes en tegen betaling te zien zijn. Ik denk dat als mijn (klein) kinderen later kunstgeschiedenis gaan krijgen, dat de Street – Art symbool staat voor het tijdperk waarin wij nu leven, zolang er maar gewaakt wordt voor commerciële uitbuiting.”

“Acceptatie van het publiek betekent niet meteen tolerantie van de politiek. Wat vind je van de tolerantie omtrent Street Art?”

“Die vind ik in Nederland heel laag. Het is heel jammer, aangezien graffiti en Street – Art juist laten zien dat een stad leeft. Ik leef liever in een stad als Berlijn, waar op elke muur wel iets terug te vinden is, dan in geïndustrialiseerde en onpersoonlijke straten. Het maakt steden zo onpersoonlijk, en de individuen die afsteken tegen de grijze massa, verdwijnen zo in de grote hoop.”

“Je haalt het net zelf al aan: Berlijn. Deze stad wordt gezien als het Europese walhalla voor Street – Art. Hoe heb jij Berlijn ervaren?”

“Berlijn is fantastisch! Overal kraakpanden, punkers, ondergespoten muren en mensen die echt zijn wie ze willen zijn. Ik heb er een portret van Lemmy achtergelaten, en ben nu bezig met een opdracht daar: een muur van 11 x 4 van Jimmy Hendrix. Ik heb de muur nog niet in totale staat kunnen zien vanwege de bomen die nog gekapt moeten worden , wat altijd een goede reden is om weer terug te gaan.”

“Hoe ontstaat dan bij jou het idee voor een kunstwerk?”

“Eerst met het idee, waarna ik op onderzoek uitga. Meestal maak of zoek ik heel veel foto’s. Vervolgens kies ik de sterkste uit, welke ik uitwerk tot een vlugge schets. Aan de hand van die schets kan ik zien wat er wel en niet klopt, waaraan ik bepaal wat het beste werkt. Dit werk ik vervolgens uit tot een definitieve schets.”

hewa_201607030063_judith

“Door wie of wat laat jij je dan inspireren in het creatieve proces, naast de eerder genoemde Klassieken?”

“Ik heb zoveel artiesten die ik te gek vind. Daarnaast vind ik enorme muren fantastisch om te zien. Verder haal ik niet alleen inspiratie uit andere kunstenaars, maar ook uit het leven en alles wat daarin gebeurt. Doordat ik continu mensen tegenkom en mijn kunst een gedachtegang is, leer ik elke dag weer iets nieuws. Van mijzelf of van anderen.”

“Is er nog een stimulans geweest voor je creativiteit van huis uit?”

“Mijn ouders zijn allebei erg creatief: mijn moeder is goed in boetseren, en mijn vader in tekenen. Daarnaast werden mijn zusje en ik van jongs af aan middels pianolessen gestimuleerd om onze creativiteit de vrije loop te laten gaan. Het helpt je enorm in je eigen ontwikkelingsproces en om jezelf te leren uiten. Ik merk dat heel veel mensen bang zijn of er moeite mee hebben om zichzelf te uiten. Ik heb enorm veel geluk gehad dat ik hier al spelenderwijs in ben gegroeid, hetgeen een hoop angst wegneemt.”

“Met je opleiding afgerond, en internationale plannen in het vooruitzicht: wat kunnen we nog allemaal van je verwachten?”

“Ik ben blij dat ik nog heel jong ben, wat betekent dat er nog een hoop dingen voor mij te halen zijn. Ik ben begonnen met de opleiding Autonome Beeldende Kunst aan de Willem de Kooning Academy. Daarnaast hoop ik naast Berlijn nog veel meer plekken op de wereld aan te doen met mijn kunst!”

“Dan zijn we nu toegekomen aan mijn eindvraag: ik probeer middels deze en andere interviews een definitie te krijgen van creativiteit. Wat is jouw definitie van creativiteit?”

“Creativiteit is voor mij de vrijheid ervaren om jezelf te uiten in hetgeen wat je doet. Daarnaast is creativiteit voor mij verbonden met de eeuwige drang van creëren: op de wereld zijn met het idee om er iets op achter te laten. Dit betekent creativiteit voor mij.”

hewa_201607030069_judith

Tekst: © Mike Warrink / Capturing Creativity

Fotografie: © Henk Warrink / NCO Photography

Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden door middel van druk, kopie, microfilm of welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

Geef een reactie

